donderdag 8 februari 2018

turnpak, een maatje groter.

Ik kon vandaag eindelijk Maks' turnpak afmaken. Het oude pak was al ruim een jaar oud en te klein. Tijd voor een nieuw pak in een maatje groter. Maks heeft wel wensen als het om zijn turnpak gaat. Hij wil namelijk een turnpak met pijpjes, en degene die voor de vereniging gemaakt worden hebben "meisjespijpen", en die wil hij dus niet aan. Verder mag het niet glimmen, zelfs het biaisband mag niet met de glimmende kant naar buiten. Dit pak heeft wel de verenigingskleuren, maar niet de vlakverdeling zoals de vereniging die gebruikt. Dat ga ik bij het volgende turnpak wel doen. Dan kan hij die aan bij de clubkampioenschappen.

Gisteren liepen mijn naaiplannen een beetje in het honderd. Ik wilde dus vandaag heel graag verder. Maks had zijn pak al wel gepast, en dat was maar goed ook. De originele pijpjes aan het pak waren voor het mooi iets te lang. Dat kon ik dus veranderen vóór ik de zomen er in maak.

Vandaag mijn huishouden een beetje afgeraffeld en snel weer terug achter de machine. Het zoompje zat niet echt mee. De zoom draaide, de onderdraad was op... je kent het wel. Na drie pogingen zat het dan toch zoals het moest.

Snel de garens gewisseld en het bij behorende broekje gemaakt. Dat was redelijk simpel. Drie naden, elastiek in de taille en twee zoompjes in de pijpen, dit keer zonder draadbreuk of gedraaide zomen!

Maks legt zijn turnpak altijd bovenaan de trap neer (niet vragen, geen idee waarom hij dat doet...) , vanmiddag heb ik dus zijn oude pak verwisseld voor het nieuwe, hij had het pas door toen hij het aan had... Hahaha! Hij was helemaal blij en verheugde zich er op om het aan juf Joke te laten zien! 

Hier nog een foto van het pak halverwege.

De patronen die ik heb gebruikt zijn de Jalie 2912 en 2914. Ze passen Maks goed, hoewel hij twee maten smaller valt dan het patroon dat bij zijn lengte past. Ik heb het niet veranderd, en dat is prima! Ik heb elastisch biaisband gebruikt ipv het zelfgemaakte band wat op het patroon wordt aangegeven. Voor het makkelijk aan en uit trekken van het pak heb ik 90% lengte gebruikt. 

1 opmerking: