dinsdag 1 mei 2018

Een quilt voor Maks.

Ik heb Maks en Quint al lang geleden elk een quilt beloofd. Het verzamelen van de stofjes duurde even, maar inmiddels ben ik aardig compleet. Ik was al eens eerder begonnen aan de quilt van Maks. Het zou een disappering-nine-patch worden, maar ik vond het te rommelig en een aantal van de stofjes hebben zulke leuke plaatjes dat ik er eigenlijk geen kleine lapjes van wilde knippen. Omdat mijn pols me nog steeds parten speelt, heb ik veel tijd om ideeën op te doen via internet. Daar kwam ik een voorbeeld van een leuke quilt tegen, met een grote tractor in het midden en allemaal vierkante lapjes er om heen. Maks is gek op graafmachines, hijskranen en tractoren. Dat wilde ik maken voor hem. Na veel gezoek op internet bleek het patroon uit een boek te komen. Het boek heet Farm Girl Vintage van Lori Holt. Ik heb een poosje rond zitten neuzen op haar blog; Bee in my bonnet. Helemaal leuk! En terwijl ik daar aan het neuzen was, ging er een klein lampje bij mij branden... Ik herkende dat boek... Ik had dat al eens in mijn handen gehad... Boven, in de inloopkast! Dat boek staat gewoon tussen mijn collectie quilt- en patchwork boeken! 

Het maken van het blok gaat langzaam. Er moeten veel kleine onderdeeltjes geknipt worden, het in elkaar naaien is net een puzzel, maar dan een hele leuke. Niet moeilijk, gewoon goed de aanwijzingen volgen. Dan als laatste het borduren van het stuur en de rook. Klaar! Hij is zó leuk. Ik wordt er helemaal blij van. Er moeten nog randen omheen en dan kan ik gaan werken aan de vierkanten. Maar nu ik eenmaal zie hoe de quilt moet worden heb ik er echt weer zin. Helaas werkt mijn pols niet mee. Knippen, naaien en borduren zijn niet geheel pijnloos. Dus rustig aan en veel pauzes.


Het allereerste begin. Het uittekenen en knippen van de lapjes.




Dag twee. Het grootste deel van het blok zit in elkaar.




Dag vier. Het blok zit in elkaar, nu het borduren van het stuur en de rook.




Het blok helemaal af! Hij is zó leuk geworden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten