dinsdag 14 juni 2016

Van een oude kater en een quilt speciaal voor hem.

Onze oude man, Dotcom, is dol op de sampler quilt die ik aan het maken ben. Al vanaf het allereerste begin gaat hij er op liggen, en dat is al een hele lange tijd. Ik ben deze quilt ooit begonnen op een beginnerscursus in Amstelveen, bij De Lapjesgaard. Aan het einde van de cursus van de top helemaal af, was hij geregen en hadden we zelfs al de eerste steekjes geregen. Maar daar bleef het bij. Ik kon me er altijd slecht toe zetten om het quilten af te maken. Ik ben een echte machine-naaister, en het patchen en quilten met de hand, vroeg te veel van mijn geduld. En zo werd mijn beginners sampler een echte UFO (UnFinished Object). 


Zo af en toe haalde ik hem te voorschijn, nam ik hem mee op vakantie, de goede voornemens waren er wel. Het is met zijn blauwe, grijze en witte stofjes een echte winterquilt, dus elke winter nam ik me voor dat hij deze winter toch écht gebruikt moest kunnen worden. Met het klimmen van de jaren, groeide ook mijn geduld met en liefde voor het handwerk van een quilt. Het quilten vordert gestaag en daar ik met de hand quilt span ik mijn quilt dan ook het liefst in een grote quiltring.


En daar komt dan onze hoogbejaarde man om de hoek kijken. Die quilt is van hem, af of niet af... En het allerliefste heeft hij hem in de ring. Net niet helemaal gespannen, zodat het een heerlijk hangmatje vormt. De naald die ik in mijn werk laat zitten deert hem niet, de vingerhoed wel, die gooit hij op de grond. Ik laat hem lekker liggen, die quilt wacht al zolang. Nog een beetje langer kan ook wel. Onze oude man is een zwarte Brit, nog duidelijk te herkennen aan zijn prachtige fel gele ogen, maar door zijn ouderdom is zijn zo kenmerkende ronde kop, met de dikke britten wangen wel minder geworden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten